Selamat Menjalani Ibadah Puasa 1433H / 2012

July 20, 2012 1 Comments A+ a-

Photobucket
Assalamualaikum andd yeoboseyo .. oh yes ! besok puasaa .. eh ? alhamdullilah lah . haha sukanya bila kita dapat bertemu lagi dengan bulan Ramadhan nh  . Hope allah pemudahkan segala urusan kita dibulan ramadhan ni . insyallah amin

Dibulan ramadhan ini , saya telah kehilangan lagi sekali orang tersayang iaitu arwah atok saya . Lagi beberapa hari nak puasa , dia telah kembali ke rahmatullah . saya tahu allah lebih sayangkan dia .. dia meninggal hari rabu 18 July 2012 . hm lagi 3hari nak sambut puasa . saya doakan arwah atok saya berada bersama-2 di Kalangan orang beriman . amin . AL-Fatihah Alimah Binti Ahmad dan seluruh Muslimin muslimat yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia :)

Bulan Puasa nh alja harap kita ikhlaskan diri dan bergembiralah bila tiba bulan ramadhan ini . Kerana Ramadhan setahun sekali . mungkinn ... mungkin ini ramadhan yang terakhir kita .. hmm so MANFAAT kan , saya ulang MANFAAT kan bulan ramadhan ini ! MANFAATKAN !! Kita taktahu kan ajal kita ? so sebab tuh alja suruh Kita manfaat kan ramadhan ini supaya kita tak terlepasnya .. 
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala ..Tafsirnya : “Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa.“ - [ Surah Al-Baqarah: 183 ] 
ha nampak takk ? so jangan ponteng-2 tauu . Ponteng sekolah pon dapat surat amaran apatah lagi ponteng puasa yang telah diwajibkan oleh allah .. Kalau perempuan cuti ada makna tapi lelaki cuti ? alja taknak comment apapa . haha 


Lafaz Niat Sebulan
Lafaz niat: “Nawaitu souma syahri ramadhana kullihi lillahi taala.”Niatnya: Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta’ala

Lafaz Niat Harian 
Lafaz niat: “Nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa”Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala


Lafaz Berbuka puasa
Ertinya : Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

*Kalau Tak ingat Bahasa arab .. Boleh niat dalam bahasa rumi okey*

maksud puasa ialah menahan diri daripada makan dan minum dari terbit fajar sehingga terbenam matahari serta perkara-perkara yang membatalkan puasa . haa jangan sebelum terbenam matahari dah berbuka . haha 

malam ini awak semua akan nampak status BBM , Whatsapp , Twitter , Facebook andd etc yang mereka akan tulis *Jom Terawih* *berada disurau For solat* *Bangun-2 sahur* andd etc haha dan yang paling penting Ucapan puasa .. Inbox anda akan penuh dengan msg tentang puasa ..

Ais Cream , sedapnya ! yummy .. haha



To Be continued ....




1 Comments:

Write Comments
Unknown
AUTHOR
July 21, 2012 at 12:07 PM delete

selamat berpuasa.. :)

www.kisahsigemok.com

Reply To This Comment
avatar

Sila jaga di setiap perkataan yang anda berikan disini. Ingat-ingat sikit, Setiap perkataan akan disoal di akhirat dan juga Jari serta lidah inilah yang paling tajam menghiris hati. Terima Kasih ❤