Cabang Iman

February 23, 2013 0 Comments A+ a-

Bismillahirrahmanirrahim .. Assalamualaikum andd yeoboseyo . Alhamdulillah , alja dapat Update Entry lagi hari nh .. Lately nh alja kurang meng-update kan ? Segmen , GiveAway yang di-tag belum sempat untuk alja Join . Maaf kalau lambat Join .

Hari nh ada masa sikit , alja nak berkongsi cerita tentang "Cabang Iman" . Tadi , alja nampak kawan alja update status and dia menulis "Sabar , Sabar separuh daripada Iman"

okey , alja teringat kata-2 Kakak alja dulu . Separuh ? Iman mana boleh Separuh . Faham ? Okey , alja bagi contoh ... 

Contoh Ayat 
1.  Kita haruslah bersabar dalam menghadapi musibah yang menimpa diri kita kerana kesabaran adalah separuh daripada iman

2.  Kita haruslah bersabar dalam menghadapi musibah yang menimpa diri kita kerana kesabaran adalah sebahagian daripada iman

Korang rasa Korang Pilih ayat mana ? No 1 atau 2 ? Korang rasa ada pelik and tak kena dengan salah satu ayat diatas ?

Cuba korang baca balik . Sabar itu separuh daripada iman ? Separuh ? ( ½ ) ? Rasa pelik tak ? Iman , mana boleh separuh-2 ... Iman bukan Tembikai , nak separuh-2 . Sebenarnya Kebersihan dan Kesabaran bukanlah separuh daripada iman akan tetapi SEBAHAGIAN daripada iman . Sebab Cabang Iman bukan ada Sabar dan Kebersihan sahaja , akan tetapi Cabang Iman mempunyai 70/77 Cabang :)
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, “Iman itu memiliki tujuh puluh cabang (riwayat lain tujuh puluh tujuh cabang) dan yang paling utama ialah Laa ilaaha illa Allah dan yang terendah ialah membuang duri dari jalan . Dan malu juga merupakan salah satu cabang iman.” (Ashhabus Sittah)

Cabang Iman terbahagi menjadi 3 bahagian 
  • Berhubung dengan Niat , aqidah dan amalan Hati 
  • Dengan Lidah
  • Dengan Anggota Badan
Faham tak ?? ini segi kefahaman dari alja dan Ini semua Perkongsian Kita bersama . Asif Kalau alja salah . Kalau alja salah , Sila tegur :')

Mulai hari ini betulkan ayat Kita menjadi "Kita haruslah bersabar dalam menghadapi musibah yang menimpa diri kita kerana kesabaran adalah sebahagian daripada iman"

Sila jaga di setiap perkataan yang anda berikan disini. Ingat-ingat sikit, Setiap perkataan akan disoal di akhirat dan juga Jari serta lidah inilah yang paling tajam menghiris hati. Terima Kasih ❤